singular post

koronavírus

Zavaros a kormánykommunikáció: valami nincsen rendben a Pfizer-BioNTech-vakcinák számával

Február 9-én, kedden osztották meg a kormány járványügyi portálján a hírt, miszerint a nyolcadik szállítmánnyal érkezett több mint 85 ezer adag vakcinával 500 ezer fölé nőtt a gyártótól érkezett dózisok száma. Ha az előző hét bejelentett szállítmányhoz (ami összesen 396 430 adagot tartalmazott) hozzáadjuk az újat, 18 ezerrel maradunk a félmillió alatt. Hol vannak a számításból a hiányzó adag vakcinák és miért nem volt február elején hírértéke a valódi nyolcadik adag szállítmánynak?

Támogatási kampány

Ha megnézzük az elmúlt több mint két hónapban a kormány járványügyi oldalán a vakcinákkal foglalkozó bejegyzéseket, összesen 13 szállítmányról kaphatunk hírt. Eddig négy cégtől érkeztek be oltóanyagok: a Pfizer-BioNTech-től (Comirnaty), a Moderna-tól, az AstraZeneca-tól és a Gamaleja-tól (Szputnyik V).

Időrendben haladva így alakultak a beszállítások február 11-ig:

  • december 26-án érkezett meg az első Pfizer-BioNTech-szállítmány, összesen 9750 adag,
  • december 30-án volt a második Pfizer-BioNTech, 70 ezer adaggal,
  • január 5-én a harmadik Pfizer-BioNTech-szállítmányt hozták be, 78 ezer adagot,
  • január 12-én két cégtől is jöttek vakcinák: a Pfizer-BioNTech negyedik szállítmánya 94 770 adagot, a Moderna pedig 7200 adagot,
  • január 20-án újabb Pfizer-BioNTech jött, 71 370 adag,
  • január 25-én és 26-án összesen 72 540 adag Pfizer-BioNTech-vakcina jött (25-én 22 230 adag, 26-án pedig 50 310 adag),
  • január 31-én a vár 18 000 adag Moderna-vakcina helyett csupán 10 800 adag érkezett,
  • február 2-án érkezett az akkor még magyar kivizsgálás alatt tartó orosz Szputnyik V-oltóanyag, 40 ezer adag mennyiségben,
  • február 6-án hozták be az első AstraZeneca-szállítmányt, 40 800 adagot,
  • február 9-én érkezett egy újabb Pfizer-BioNTech- szállítmány, 85 410 adaggal,
  • február 11-én pedig a második AstraZeneca-szállítmány jött meg, 45 600 adagnyi.

Ezek alapján jelenleg Magyarországra 626 240 adag oltóanyag érkezett be a négy cégtől.

Magyarországra érkezett koronavírus-vakcina szállítmányok gyártó szerint 

A Pfizer-BioNTech legutolsó beszállításáról (“nyolcadik”) szóló bejegyzésben megemlítésre kerül, hogy a szállítmánnyal így több mint ötszázezer adag oltóanyag érkezett ettől a cégtől. Viszont érdemes összeadni az előző hét szállítmány számait: így azt kapjuk meg, hogy december 26. és január 26. között összesen 396 430 adag Comirnaty-vakcina érkezett be, amihez az új, 85 410 adagot hozzáadva mindössze 481 840 adag jön ki. Ez közel 18 ezerrel kevesebb mint ami a bejelentésben szerepelt.

Február elején, másodika és harmadika körül viszont feltételezhetően volt egy szállítmány a Pfizer-BioNTech-től, amiről ugyan a korábbiaktól eltérően külön bejegyzés nem született, a vírus napi adatait összesítő bejegyzések árulkodnak róla. Február 2-án a következő mondat olvasható az első bekezdés végén (8:49): “Ma Pfizer-vakcina szállítmány várható, ebből is elsősorban a regisztrált legidősebbek oltása fog történni a kórházi oltópontokon.” Később aznap, a 15:31-kor közzétett, az operatív törzs sajtótájékoztatójáról szóló bejegyzésben olvasható már, hogy “a Pfizer/BioNTech oltóanyagának eddig beszállított nyolc és a Moderna két szállítmányából félmillió adag érkezett.” Majd a február 3-i napi adatokról szóló bejegyzésben is megjelent ugyanez a félmillió adagot összesítő érték.

Hogyha a február 3-ig beérkezett Pfizer-BioNTech és Moderna-szállítmányokat (414 430 adag) kivonjuk a fent említett félmillióból, akkor 85 570-et kapunk. Ehhez hasonló értékről beszélt február 1-én Müller Cecília is, amikor elmondta, azon a héten “85 410 adag Pfizer vakcinát várnak”.

A fenti idézetekből is látható, hogy a február elején külön bejegyzésre nem méltatott Pfizer-szállítmányt Müller Cecília is a nyolcadikként említette. Az addig beérkezett Pfizer-vakcinákhoz (396 430 adag) hozzáadva a 85 570-et 482 000-et kapunk. Tehát a február 9-én érkezett szállítmány hibásan lett nyolcadiknak titulálva, ez már a számok alapján a kilencedik volt (hiába ment körbe a “nyolcadik” elnevezéssel az MTI híre a magyar sajtóban). Így már ténylegesen félmilliónál több a cég által leszállított oltóanyagok száma, összesen 567 410 adag.

Magyarországra érkezett Pfizer-BioNTech szállítmányok 

Vajon mi oka lehetett, hogy az operatív törzs által is bejelentett szállítmányt a korábbiakkal ellentétben nem említették külön bejegyzésben? Érdemes megjegyezni, hogy február 2-án volt egy másik szállítmány is, amiről viszont se a napi összesítő bejegyzésben, se az operatív törzs bejegyzésében nem volt előzetes bejelentés: az orosz Gamajela cég első Szputynik V-szállítmánya érkezett be, összesen 40 ezer adag. Erről viszont két külön bejegyzés is említést tesz 2-án (Szíjjártó Péter videója és az operatív törzs összefoglalója). Hogy a kettő között van-e bármilyen összefüggés vagy csak véletlenül maradt ki a Pfizer-szállítmány kiemelése az oldalon, nem fog kiderülni.

Az is érdekes, hogy Müller Cecília február 1-én majd február 9-én is 85 410 Pfizer-féle vakcinát említett. A kettő közül viszont csak a február 9-i kapott külön figyelmet, miközben a február 1-én bejelentett szállítmány is része volt a számításoknak, máskülönben nem léphette volna át a félmilliót február 3-án a Pfizer és Moderna-vakcinák összevont értéke, vagy február 9-én csak a Pfizertől összesen beszállított oltóanyagok száma. A kérdés így az, hogy milyen hiba csúszhatott a rendszerbe, hogyha két héten keresztül ugyanazt a szállítmányt várják? Esetleg véletlen egybeesés, hogy mindkét szállítmány ugyanannyi oltóanyagot tartalmazott? Vajon megérkezett a február első hetében nem hangsúlyozott szállítmány? Hogyha pedig nem, akkor miért lett láthatólag beleszámítva a Pfizer által leszállított vakcinák számába?

Szabó Krisztián

Megosztás