Néhány adat arról, hogy a kormányközeli médiát hogyan tartja el a “piac”

idok

 

A Népszabadság megszün(tet)ését a fideszes politikusok, kormányközeli média és a jobbos kommentelők jelentős része egyszerű ésszerű kiadói döntésnek tartja, mivel így diktál a magasságos piac. A veszteségeket a “Mediaworks” (azért tettük idézőjelbe, mert nem tudjuk, hogy kinek a kezébe kerül a kiadó) nem akarta tovább finanszírozni. Tény, hogy 2011 és 2015 között a Népszabadság a főtevékenységből adódó üzemi eredménye (ez nem az adózott eredmény, hanem az, amiben nincsenek benne a pénzügyi tranzakciók, egyéb, nem lapeladásból, reklámból származó bevételek) nagyjából 2,5 milliárd veszteséget okozott a kiadójának. Így normális esetben a Népszabadság kiadásának “felfüggesztése” mögött igenis lehet piaci okokat keresni és találni. Csakhogy az a kormányközeli média használja a piaci okokat bunkósbotként, amelyik egyáltalán nem a piacból él, hanem közpénzből. Szemben a Népszabadsággal. Nézzük.

 

KORMÁNYPROPAGANDA HELYETT VALÓDI HÍREK

Előfizetőket keresünk – támogasd a függetlentényfeltáró újságírást havi 1000 forinttal!

 

A nyomtatott lappiac teljesítményének vannak a piac által elfogadott hivatalos mérőszámai. Ilyen az auditált nyomtatott, terjesztett, értékesített és aktívan vásárolt példányszám. Ezt a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség végzi, már amennyiben az a lap, amely auditáltatni akarja magát, fizet azért, hogy a piacon transzparens, mindenki által elérhető, ellenőrizhető számai legyenek.

Az alábbi képen a MATESZ legutóbbi auditjának, a 2016. első negyedévinek a listáját látjuk. Kérdés: mely lapok hiányoznak az auditból?

 

matesz2

 

 

Ha nem sikerült volna rájönni, akkor segítünk.

a Magyar Hírlap, a Magyar Idők és a Lokál

Vagyis a kormányközeli nyomtatott lapok. Ők valamiért nem gondolják, hogy a piacra és a nyilvánosságra tartozna, mennyi lap fogy belőlük, vagyis hogy mennyire kíváncsiak rájuk az olvasók. Ez az, amit 2010 és 2014 között a Magyar Nemzet sem mert megtenni, noha a Nemzeti Olvasottság Kutatásban már ők sem szerepeltek. Ezzel szemben a Népszabadság, illetve más jobboldali és baloldali napilapok szerepelnek a MATESZ auditban. Így sajnos nem tudjuk összehasonlítani ezeknek a lapoknak a vásárolt példányszámait a Népszabadságéval :(

Az online látogatottságot a Digitális Közönségmérési Tanács által futtatott OLA (Online Látogatottsági Adatok) oldalon tudjuk követni. Kerestük, kerestük, de valahogy két lapot nem találtunk a mért oldalak között. Ez a két lap:

a magyaridok.hu és a 888.hu

Velük szemben a Nol.hu ott van. Sajnos megint nem tudjuk összehasonlítani, hogy a Magyar Időkre vagy a 888.hu-ra hányan kattintanak szemben a Nol.hu-val.

És akkor harmadikként nézzük, hogy miközben ezeknek a lapoknak semmiféle transzparens, a piac által hivatalosan mért és elfogadott adatuk nincsen, olyannyira, hogy még a médiaajánlatukban sem szerepel (!) sem terjesztett, sem vásárolt példányszám, mégis milyen pénzből élnek ezek a lapok? Erre a Kantar Mediától kikért 2015. január 1-től 2016. május 31-ig tartó listaáras reklámbevételi adatokból tudunk következtetni.

A Kantarnak a 888.hu-ról és a Ripostról nincsen adata, a Lokálból pedig csak a hetilapról vannak részletes adatok, a napilapot csak nyár óta mérig.

De nézzük, hogy a Lokál Extra (hetilap), a Magyar Idők, a Magyar Hírlap, vagyis amelyek terjesztett és vásárolt példányszámairól nincsen hivatalos mért adat, és a Népszabadság, illetve a teljes napilappiac teljes listaáras reklámbevételéből hány százalékot tett ki ebben az időszakban az államtól, vagyis közpénzből érkező bevétel:

 

 

 

A grafikonról leolvasható, hogy a Lokál Extra, a Magyar Idők és a Magyar Hírlap a most cinikusan mennyekbe emelt piacot olyan nagyon nem érdekli, ellenben a kormánnyal és az állami cégekkel, amelyek közpénzből tartják el és fent ezeket nyomtatott lapokat.

A Lokál listaáras reklámbevételeinek 80 százalékát, a Magyar Időknek 63 százalékát míg a Magyar Hírlapénak közel 50 százalékát a mi pénzünkből fizette az állam ebben az évben.

És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a minisztériumok, kormányhivatalok, egyéb állami szervek mely lapból mennyit rendelnek szintén közpénzen és mely lapokból nem rendelnek egyáltalán. Még egyszer: mindezt úgy teszi a kormány és az állami szektor, hogy ezekről a lapokról semmiféle hivatalos piaci mérőszám nem áll rendelkezésre.

És még mielőtt bárki is elkezdene elmúltnyolcévezni, ajánljuk figyelmébe ezt a cikket.

Nyitóképen a miniszterelnöki kabinetiroda közigazgatási államtitkárságának várótermében olvasható lapok.

 

Bátorfy Attila

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

  • Barbrady

    Tiltsuk be az illegális tevékenységeket!

  • Zsolt Balogh

    Megnéznék egy összehasonlítást a szoci időkből. Ja akkor még le is tiltotta gyurcsány a hírlapot elő se lehetett fizetni rá…

    • Zoltán Nemcsényi

      “elmútnyócév”? Ennyit tudtok…

      • Balazs Horvath

        nem, tudjuk meg azt is, hogy az elmult 20 ev. meg az elötte levö 40. de erre nem igen van valaszotok.

        • kajla

          itt a remek alkalom, válaszolj hát te!

    • Zsolt Hummel

      Nem azért lett kormány váltás, hogy többet ne legyen olyan mint a Gyurcsány éra volt? Mert a számok makacsak. És azért 80%-os állami bevétel elég durva. Én nem vagyok ellensége az állami költésnek, minden országban van. Az USA-ban az 5-ik legnagyobb költő a hadsereg.
      De azért egy piaci alapú elosztás nem ártana, mert hát az lenne a lényeg, hogy minnél jobb legyen az elérés. Szerinted ha te adnád a pénzt egy médiának, nem azt néznéd hány embert érsze el. Nem mindegy mi a tartalom. Nem szeretem a Barátok közt műsort, de ha egyszer ott lehet elérni a legtübb embert csak ott hirdetnék. Vagy szerinted jobb elkölteni az ECHO TV-n hajnali műsűrosávban?

    • János Virág

      Gyurcsány idejében már a fidesznek nagy médiabirodalma volt! A 93-ban eladott és ellopott székházból kapott pénzből!

    • Kató Tóth-Pintér

      Ha annyi hülyeséget írt, mint most, akkor nem csodálom. (Széles a gravitáció kikapcsolható, energiacella stb.)

    • http://atleta.hu/ Laszlo Marai

      Na, csak sikerult elmutnyocevezni, vagyis nem vegigolvasni a cikket. Az utolso mondat pont arra hivja fel a figyelmet, hogy ha nem akarsz ezzel hulyet csinalni magadbol, akkor kattints tovabb erre a cikkre: http://www.kreativ.hu/cikk/hogyan_mukodott_orban_es_simicska_mediabirodalma . Hosszu, persze, az elmutnyocev az meg csak par masodperc, plusz jobban is esik, mint szembesulni a valosaggal.

      Ha lusta vagy (mint en), akkor mondjuk 3 perc tekergetessel megtalalod az az abrat, ami a Gyurcsany- es a masodik Orban kormany media kolteseit hasonlitja ossze. De tudod, mit, csak hogy nehezebb legyen torzitanid a valosagot, itt egy screenshot (reszletesen ott): https://uploads.disquscdn.com/images/3046b141c6f372498cc4325acfacf7705d270927c29f488674b00fc8c02f36f6.png .

      Balra a Gurcsany, jobbra az Orban. A cikkben termeszetesen interaktiv az abra, erdemes atmenni.

    • kajla

      fárasztó vagy és hazudsz is

  • Balazs Horvath

    mondjuk az allami arany nem csak attol lehet magas, hogy magas az allami költes, hanem attol is, hogy alacsony a piaci költes. (jo lenne az abszolult szamokat is latni). ami szinten vizsgaltra lenne erdemes: hogy miert gondolja a “piac”, hogy a hvg olvasoi vesznek autot, a heti valasz olvasoi viszont nem. nepszabagsag olvasoi hasznalnak dezorodort, a magyar nemzet olvasoi meg nyilvan bunkok es nem. szoval nem csak az allam szelektal a maga kedvere hanem az un piac is.

    es hat bocs az elmult 8 evezesert de milyen szep volt ügye amikor a piac lathatatlan es a kormany maga fele huzo keze egyarant a nepszabi and Co-t tömtek. (a belinkelt cikk orbitalis csusztatasa, hogy ugy csinaltok, mintha csak a napszabi meg a nepszava lett volna korlmanyközeli a szoci kormanyok alatt, holott a videki lapok, az akkori metro, blikk etc szinten az volt. igy aztan egyaltalan nem torzabb a mai kormany költese mint az akkori volt)

    • http://atleta.hu/ Laszlo Marai

      Na most akkor megint nem hiszunk a piacnak? Vagy hogy van ez? Csak akkor, amikor a nepszabit elintezi? Amugy az, ha alacsony a piaci koltes az pont ugyanaz, mint ha magas az allami. Mert miert eri meg az allamnak ott hirdetni, ahol a piaci szereploknek nem? (Es a piaci szereplok az tobbes szam, sok-sok ceg osszessege, meg ha a koltes nagy reszet viszonylag keves ceg is hozza.)

  • Laci

    Sziasztok!

    Kis segítség, amivel össze tudjátok hasonlítani a látogatottságot. Nagyon jól és pontosan mér. Ha több adatot szeretnétek az ingyenesnél, fizessetek rá elő, vagy kattintsatok a 7 napos próbaverzióra.

    nol.hu (66. helyen van Magyarországon a látogatottság alapján)
    http://www.alexa.com/siteinfo/nol.hu

    magyaridok.hu (191. hely)
    http://www.alexa.com/siteinfo/magyaridok.hu

    888.hu (108.hely)
    http://www.alexa.com/siteinfo/888.hu

    444.hu (14. hely)
    http://www.alexa.com/siteinfo/444.hu

    index.hu (5. hely)
    http://www.alexa.com/siteinfo/index.hu

    origo.hu (8. hely)
    http://www.alexa.com/siteinfo/origo.hu

    És atlatszo.hu :) (400. hely, hát ezen van még mit javítani)
    http://www.alexa.com/siteinfo/atlatszo.hu

    A fizetős tartalomban látni fogtok napi látogatottsági adatokat is egyedi látogatók alapján, és nagyon sok mást is.

  • Ági33

    Tiltakozás a sajtószabadságért, a Népszabadság megszüntetése ellen:

    https://www.youtube.com/watch?v=JqexVw8MrAA